איך לעשות פודקאסט מאפס ואיך להפיץ אותו – כל מה שאתם צריכים לדעת בשביל להתחיל

איך לעשות פודקאסט ביצה ותרנגולת

אני הולך לעשות לכם חיים קלים. למה? כי את רוב העבודה הקשה כבר עשיתי. בדיקות, חפירות, השוואות מחירים, מה עובד ומה לא, בניית אסטרטגיה וכו'. אם גם אתם רוצים להתחיל פודקאסט, במקום שתשרפו המון זמן על כל הבדיקות האלו, הנה מאמר שנכתב על סמך ניסיון מעשי נטו.

ידעתי שאני רוצה להתחיל לעשות פודקאסט. גם ידעתי את הנושא העיקרי ואת מי אני רוצה לארח אבל לא היה לי מושג איך להתחיל, מה הציוד שאני צריך, איפה לאחסן, איך מעלים לאייטונז וכו'.

אז התחלתי לחפור, לקרוא, לעשות השוואות וללמוד את כל הנושא הזה לעומק – איפה מאחסנים, מה יותר משתלם, מה הדרך הכי נכונה עבורי לארח את המרואיינים שלי, מה האסטרטגיה שאני צריך כדי לחשוף את הפודקאסט בקיצור – המון כאב ראש.

וכאן הרווח שלכם. אתם יכולים לעשות (לפחות חלק) מאותם הדברים שאני עשיתי כדי לחסוך לכם זמן ולצאת לדרך, או שאתם יכולים לבצע את המחקר שלכם (ואז שתפו בתובנות חדשות אם יתגלו).

את המאמר הזה אחלק לשניים: החלק הראשון יתמקד בצד הטכני של הדברים והחלק השני בצד המהנה יותר שלהם. נצא לדרך.

בצד הטכני – ציוד, תוכנות ועוד דברים משעממים (אך הכרחיים)

בשביל לעשות סדר חשוב להבהיר כיצד מחלקים את הדברים. ברגע שאתם מקליטים פודקאסט יש לכם למעשה קובץ אודיו שנע בגדלים שונים. את הקובץ הזה, על מנת שיופץ באינטרנט, צריך לאחסן איפשהו, נכון? ולא, אם אתם מעלים פודקאסט לאייטונז של אפל, זה לא אומר שאתם מעלים את הקובץ עצמו לשרתים של אפל.

אחסון הפודקאסט

כמו בכל שוק אחר ברשת, גם כאן יש המון אופציות לאחסון. מה שלי היה חשוב בבחירה שלי זה לבחור בספק שהממשק שלו אינטואיטיבי, שקראתי עליו ביקורות טובות מלקוחות קיימים וכמובן שלא ישחט אותי במחיר. אז אחרי אין ספור בדיקות והשוואות, אני בחרתי באתר Podbean. פודבין הוא אתר/שרת המיועד לפודקאסטים.

הממשק שלו קל לתפעול, העברית בו נכתבת בלי בעיות של ימין שמאל, והמחיר שלו הוא רק 10 דולרים לחודש ברכישת מנוי לשנה, שזה מחיר ממש סבבה למתחילים. כמובן שיש חבילות יותר יקרות שמאפשרות להעלות יותר קבצים, אבל כל עוד אין לי תכנית יומית – אין צורך.

בנוסף, גם מאוד אהבתי את הנגן של פודבין ואת העובדה שההטמעה שלו באתר הוורדפרס שלי היא פשוטה ביותר. לא צריך פלאגינים ותוספים אלא פשוט מעתיקים קטע קוד, מדביקים – ונגמר הסיפור.

הקלטת שיחות

אז אחרי שמצאתי את ה"בית" שיארח את כל הפודקאסטים שלי וממנו אוכל להפיץ את התכניות החוצה, הדבר הבא שידעתי שאני צריך זה מקליט שיחות ברמה הגבוהה ביותר, כזה שיש לו סאונד פיצוץ. בגלל שהחלטתי שאת הפודקאסט שלי אני מקליט רק דרך סקייפ כי זאת הדרך הנוחה ביותר גם לי וגם למרואיין (אפשר לעשות את זה כשלשנינו נוח, כשאנחנו בבית עם פיג'מה ולא צריך לתאם פגישה, לצאת מהבית וכו'), לכן הייתי צריך לחפש מקליט שיחות שיהיה ייעודי לסקייפ.

מצאתי את skype recorder המצוין. זאת תכנה שהיא כרגע לפחות מותאמת רק ל-MAC. התוכנה מתממשקת לסקייפ, וברגע שמתחילה שיחה, כפתור ההקלטה של התוכנה נהיה זמין ואפשר להתחיל להקליט את הראיון. הוא מגיע עם תוכנה נפלאה ששומרת את ההקלטה ומאפשרת לי לבחור בין 2 אופציות:

האחת היא לייצא את קובץ האודיו כמו שהוא, והשני – וזה הפלוס הגדול – לפצל את האודיו שלי ושל המרואיין לשני קבצים שונים. למה זה טוב? כי ככה במקום להיתקע עם חומר גלם אחד שיהיה קשה יותר לערוך, אני יכול לקבל את שני הקבצים, לעלות את שניהם לתוכנת העריכה, ואז לחתוך אותי או את המרואיין שלי בקטעים שונים.

לדוגמא: נניח והוא התחיל משפט ואני בדיוק עליתי עליו, אפשר בעריכה להוריד את הקטע שבו אני מתפרץ לדברים שלו ולתת לו להמשיך לדבר בלי להפריע.

מי שמחפש תוכנה דומה ל- Windows, אז ממה שאני הבנתי Callnote Call Recorder, יכולה להיות פתרון הולם.

תוכנת עריכה

הסעיף הקודם מוביל אותנו כמובן לתוכנת העריכה. בגלל שאני עובד עם MAC התוכנה הכי נוחה ונגישה עבורי היא Garageband החינמית. אני ממש לא שוחה בה כי היא תוכנה עם המון המון פיצ'רים, אבל כן למדתי כיצד לחתוך ולערוך את קבצי הקול שלי ושל המרואיין, לסדר אותם, לסדר את הווליום בקטעים בהם אני מדבר חזק מדי ועוד. זה ממש לא מסובך. רק צריך לשחק עם זה קצת.

אם אתם משתמשים ב- PC, אז תוכנה מומלצת לעריכת סאונד בwindows  היא Audacity. אני לא מכיר אותה אבל מהדברים שקראתי עולה שהיא המומלצת ביותר. והיא גם חינמית למיטב הבנתי.

מיקרופון

ולדובדבן שבקצפת: המיקרופון. אמנם אין לי שליטה על המיקרופון של המרואיינים שלי ועל איכות הסאונד שהם יכולים להוציא (למרות שאני יכול לנסות לשפר אותו עד גבול מסויים) אבל על הסאונד שלי יש לי שליטה. ועוד איך.

לא משנה עד כמה אתם, הפודקאסט או המרואיין שלכם מגניבים, אם הסאונד יהיה פח אף אחד לא יאזין לכם. תעשו לעצמכם טובה, אל תקליטו מהמיקרופון המובנה של המחשב. גם לא מהמיקרופון של האוזניות שלכם. אתם רוצים להוציא לעולם מוצר איכותי? תשקיעו.

אני משתמש ב-2 מיקרופונים כשאחד, הגדול והמקצועי יותר הוא המרכזי, והשני שהוא מצויין ממש טיפה פחות משמש אותי יותר להקלטות שאני בבית עם הלאפטופ, או צריך לעשות עריכות ממש קטנות.

המיקרופון המרכזי שלי הוא ה- Blue Yetty. מיקרופון מעולה שעלה לי באמזון 140 דולר בזמנו. הוא מתחבר בקלות דרך USB למחשב. יש לו חיבור לאוזניות ככה שאני יכול לשמוע את המרואיין שלי ישירות ממנו, יש לו שליטה בווליום של הקול שלי והוא מאפשר הקלטה היקפית. כלומר גם אם אני עכשיו יושב פיזית מול מרואיין שנינו נשמע פיצוץ.

המיקרופון השני גם הוא של חברת Blue  המעולים, שמו בישראל- Ice Snowball, כמו אחיו הגדול, מחברים אותו בקלות ל- USB ואפשר להקליט. ההבדלים? אין לו חיבור פנימי לאוזניות, אין לו שליטה על הווליום ואין לו את ההקלטה ההיקפית. זה נטו לשבת מולו ולדבר. יחד עם זאת, הסאונד שהוא מוציא, מדהים.

אז זהו, סיימנו עם השלב הטכני של העניינים. עכשיו נעבור לשלב הבא.

תמונה של מיקרופון ICE SNOWBALL

מרעיון לאסטרטגיה ועד לביצוע

שנת 2018. הימים בהם  צריך לדפוק על דלתות כדי שמישהו יפתח לנו את הדלת כבר נגמרו. מוזיקאים לא תלויים יותר בחברות תקליטים (בטח לא כמו בעבר) אנשים שרוצים לכתוב ולהפיץ את הדברים שלהם יכולים לפתוח בלוג ולשתף בכל מקום אפשרי, ומי שרוצה תכנית? ובכן, לא צריך כבר את הרדיו.

אז אמנם מעולם לא היו לי שאיפות להיות שדרן רדיו, אבל פודקאסטים תמיד משכו אותי. הרבה זמן הסתובבתי עם הידיעה שאני רוצה לעשות פודקאסט, אבל כזה שיהיה ממוקד בעולם הפרסום הדיגיטלי, בשיווק באינטרנט וביזמות. הדברים שעושים לי את זה.

האורחים שלי

ידעתי שאני לא רוצה להיות ONE MAN SHOW, שפותח מיקרופון ומדבר על כל מה שקורה בתחום. ידעתי שאני רוצה לדבר עם אנשים שמעניינים אותי, לשמוע מהם תפיסות שונות לגבי עולם השיווק, לשאול שאלות שמסקרנות אותי, ללמוד מתודות שונות, לראיין אנשים שיוכלו לתת ערך גם למי שיטרח להאזין לנו וכמובן גם לי.

מבחינה אסטרטגית לקחתי כמה פרמטרים בחשבון ועל פי זה ערכתי את רשימת האנשים שאני רוצה להזמין להתראיין, לפחות בשלב ראשון.

  • אנשים שאני באופן אישי מחזיק מהם ויודע שהם באמת יכולים לתת ערך.
  • אנשים שגם המאזינים הפוטנציאליים יוכלו לזהות ויתעניינו במה יש להם להגיד.
  • אנשים שהשם שלהם גם יוכל לפתוח דלתות בקבוצות סגורות.
  • אנשים שישמחו באמת לקחת חלק בתהליך ולשתף את הראיון בעמודים והפרופילים האישיים שלהם (מה שכמובן יעזור לחשוף אותי לקהלים חדשים).

תקבעו לעצמכם קריטריונים לפחות בשלב הראשון של מי אתם הולכים לראיין ולמה.

מחקר מרואיינים

זה שיש לנו עכשיו רשימה פוטנציאלית של מרואיינים זה מעולה. אבל בשביל לא להתבזות מולם, לבזבז להם את הזמן ולמצוא עצמכם מגמגמים ומחפשים מה לשאול, אתם צריכים לעשות בדיקה לפני הראיון על האנשים שנתנו לכם אור ירוק.

זה שאתם יודעים שהם ממש טובים בתחום שלהם זה אחלה, אבל אחרי שתי שאלות תמצו את העניין. תחקרו עליהם קצת, תבינו מה הם עושים, מה מעניין אותם, איזה נכסים דיגיטליים יש להם, במה הם הכי טובים, תחשבו מה אתם רוצים ללמוד מהם. תקראו את הפוסטים המקצועיים שהם מעלים ותכינו לכם רשימת שאלות בנקודות.

אני לפחות, בן אדם שמאוד אוהב ומאמין בפריסטייל וזרימה עם המרואיין. יחד עם זאת, צריכה להיות תבנית. נכון, אפשר לחרוג ממנה, אפשר לוותר על שאלות תוך כדי, אבל חשוב שלכם כמראיינים יהיו נושאים שאתם יודעים שאתם הולכים לדבר עליהם. גם אם זה רק ברמת הכותרות לכל נושא.

דרכי הפצה

אז יש לנו פודקאסט. עכשיו, איך מוציאים אותו לעולם? זה הזמן להשתמש בכל הנכסים הדיגיטליים העמודים לרשותכם. יש לכם עמוד פייסבוק? מעולה. פרופיל אישי? נפלא. אתם חברים ופעילים בקבוצות? אש. ערוץ יו-טיוב, טוויטר, אינסטגרם בלוג ורשימת תפוצה? אין כמוכם.

זכרו, כל תכנית גם מכינה את הקרקע לתכנית הבאה, לכן חשוב מאוד להיות מדויקים ולנסות לפלח כמה שיותר את הקהל שלכם.

את הפודקאסט שלי אני מעלה גם לבלוג שלי, שם יש נגן אוטומטי וכל מי שמבקר באתר יכול להקשיב לתוכנית, גם לאייטונז כך שלכל מי שיש אייפון יכול דרך אפליקציית podcast  למצוא אותי, גם ליו-טיוב וגם לסטיצ'ר שעובדת מעולה באנדרואיד. המטרה היא לאפשר לכל אחד להאזין לפודקאסט שלי בערוץ שהכי נוח לו.

אני כמובן משתמש בנכסים דיגיטליים נוספים על מנת להפיץ את התוכן החוצה.

אדם שמפיץ את הבשורה החוצה

פרופיל אישי בפייסבוק-

בפרופיל האישי העליתי, אני מעלה ואעלה פוסט שמספר על האורח שבתכנית – כמובן עם קישורים רלוונטים. זה פוסט שכל החברים שלי יכולים לראות וכמובן לשתף.

עמוד עסקי-

באופן אישי, אני הכי מעדיף שאנשים יגיעו לפודקאסט דרך העמוד העסקי, כי ככה הכי קל לי לפלח את הקהל ואת הדרך בה הכי נוח לו להקשיב לי. אני אסביר. יצרתי צ'אט בוט שקופץ לכל מי שמתעניין להקשיב לתוכנית. הבוט מאפשר למאזין שלי לבחור את הדרך שהכי נוחה לו.

ברגע שהוא אומר לבוט איפה הוא רוצה להקשיב לפודקאסט (אתר, אייפון, יוטיוב וכו'), הוא מצד אחד מקבל קישור ישיר למקום המועדף עליו ומצד שני נכנס לרשימה תפוצה ממוקדת ערוץ. זאת אומרת שכל מי שאומר לבוט שהוא רוצה להאזין ביו-טיוב נכנס לרשימת יו-טיוב, כל מי שרוצה אייפון, נכנס לרשימת אייפון וכן הלאה. מה זה בעצם נותן לי? דרך מערכת הניהול של הבוט, יש לי אפשרות לשלוח הודעות לפי אותן רשימות.

כלומר, ברגע שיש לי פרק חדש אני אומר לצ'אטבוט שלי לשלוח את הפרק החדש באייטונז לכל מי שנמצא ברשימת האייפון שלי, לשלוח את הלינק של הפרק החדש מיוטיוב לכל מי שברשימת היו-טיוב שלי וכו'. ככה אני דואג שהמאזינים שלי ישארו מעודכנים ויקבלו למסנג'ר שלהם בפייסבוק קישור ישיר לערוץ בו הכי נוח להם להקשיב. למעשה, אני עושה להם את החיים יותר פשוטים.

העמוד העסקי גם כמובן מאפשר לי לייצר קמפיינים, להשקיע כמה שקלים ולמצוא אנשים וקהלים חדשים שאולי יתעניינו בלהאזין לי. גם אותם אני מכניס לאותן רשימות שגדלות באופן טבעי.

שיתוף בקבוצות

אמנם על שיתוף בקבוצות יש לי פחות שליטה, אך זהו כלי סופר אפקטיבי. ברגע שיש לכם פרק ופודקאסט מוכן, אני ממליץ לכם לפנות למנהלי הקבוצות הרלוונטיות לתחום התכנית שלכם ולבקש מהם לעלות פוסט עם קישור לתכנית.

באופן טבעי מנהלי הקבוצות פחות זורמים על קידום אישי – ולא משנה איך תציגו את זה, פודקאסט גם מקדם אתכם אישית – לכן חשוב מאוד שגם המרואיין וגם התוכן עצמו, יהיו כאלו שבאמת ייתנו ערך למאזינים שהם חברי הקבוצה. חלקם יגידו לכם כן, חלקם יגידו לכם לא, אבל שווה להמשיך לנסות ולמצוא עוד קבוצות בהן ניתן להפיץ את הפודקאסט שלכם.

מערכת הפרסום

ציינתי קודם שאני מקדם בכסף את התוכנית. הנה דבר שחשוב לציין בהקשר הזה: אם אתם מקדמים בתשלום את התוכנית שלכם ומפנים אנשים גם לאתר או לבלוג שלכם, חשוב מאוד שתיצרו קהל מותאם אישית מאנשים שהגיעו ספציפית לדף של הפרק אותו אתם מקדמים.

זה גם יתן לכם אינדקציה על אפקטיביות הקידום וגם יאפשר לכם לאחר מכן לטרגט פרקים נוספים לאותם אנשים (זכרו, לשלוח לאנשים במסנג'ר פרקים עם לינק לערוץ שהכי נוח להם, אפשר רק אם הם עברו את המשפך דרך הבוט).

בהתחשב בעובדה שאנשים יגיעו אליכם גם דרך קבוצות וגם דרך שיתופים או תיוגים של חברים ולא בהכרח דרך העמוד העסקי שלכם, אתם עדיין רוצים שתהיה לכם כמה שיותר אינפורמציה ויכולת שליטה על דאטא המגיעה אליכם לאתר (אנשים שמאזינים לכם דרך האייפון או ביו-טיוב לא תוכלו לטרגט מחדש).

האורחים שלכם

באופן טבעי, גם האורחים שלכם ירצו שהקהלים שלהם יקשיבו לפודקאסט בו הם מתארחים ולכן ברוב המקרים הם ישתפו פעולה וישתפו ביוזמתם את הפודקאסט. כמובן שאל תהססו לבקש שיתוף פעולה מצידם.

זהו. עכשיו יש לכם גם טיפים טכנולוגיים וגם טיפים לאסטרטגיה. מקווה שהמאמר הזה יעזור לכם לצאת לדרך. אנחנו בישראל ללא ספק מפגרים שנות אור בכל הקשור בפודקאסטים ולכן ככל שיהיו יותר פודקאסטים סביב מגוון רחב של נושאים, הרי זה משובח.

ולסיום, כי ככה צריך לסיים כל דבר הקשור לפודקאסט, אל תשכחו לעקוב אחרי קליקבילי שלי 🙂

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו? שתפו איתו:

יואל דורון

יואל דורון

לרשום שאני חי ונושם את עולם הפרסום והשיווק בדיגיטל יהיה בנאלי, אבל גם נכון. התחלתי כ-"יואל דורון מדיה דיגיטלית", וואן מן שואו שמייצר וכותב תוכן, מנהל קמפיינים ומדיה חברתית. היום, אני גאה להגיד שאני הבעלים של "דורון מדיה". משרד פרסום בוטיקי עם צוות מדהים ולקוחות שכיף לספק להם תוצאות. בנוסף לזה שאני מייצר כמויות של תוכן ומנהל קמפיינים בדיגיטל, יש לי פודקאסט וערוץ יוטיוב סביב הנושאים של שיווק, פרסום ויזמות. מכור לכל מה שקשור לפיתוח עצמי ועסקי, לא מפסיק ללמוד ובטוח שהשיא, תמיד עוד לפנינו.

איך נוכל לעזור לביזנס שלכם? בואו נכיר. שלחו לנו פרטים

רוצים תוכן איכותי על שיווק בדיגיטל? הצטרפו לרשימה שלנו

תישארו מעודכנים. יש לנו מלא תוכן טוב לתת לכם

בלי ספאם ועם המון ערך.

שיווק באמצעות תוכן | פרסום בדיגיטל | יזמות | מאמרים| פודקאסט | המלצות | דעות |מדריכים

דילוג לתוכן