למה אתם לא רוצים שכל העולם יעשה לייק לעמוד העסקי שלכם בפייסבוק

פוליטקלי קורקט הביתה. כיף לשחק בלמי יש יותר גדול. הבית הכי גדול, המשכורת הכי גדולה, הטלפון הכי חדש, העסק הכי משגשג, וכן, גם עמוד הפייסבוק עם כמות העוקבים הכי גדולה (באופן יחסי לסביבה או למתחרים שלנו כמובן).
אגו, בין אם נרצה או לא, משחק תפקיד לא קטן בחיינו (בין אם במודע או שלא, גם אם אנחנו אנשים צנועים מאוד ומצליחים להשתלט עליו יותר מאחרים).
לכן, זה לא מפתיע שבעלי עסקים צמאים לקבל כמה שיותר לייקים, העיקר הנראות והעיקר שיהיה כמה שיותר.

הבעיה היא ומה שרוב בעלי העסקים לא מבינים זה, שכמות לייקים גדולה לא בהכרח משחקת לטובתם.
ההפך, אם הדף עמוס בלייקים לא איכותיים ורלוונטיים, זה דווקא פוגע בהם.
כבר לא מעט דובר על זה שעם לייקים לא הולכים למכולת ולכן הפוקוס לא צריך להיות שם. אבל במאמר הזה, מעבר לעובדה שכמות לייקים גדולה לא מבטיחה גם הכנסות גדולות יותר, אני רוצה להסביר לכם למה המרדף אחרי לייקים ולא משנה מי הם, דווקא יכול להסב לעסק, יותר נזק מתועלת. וכן, גם אם זה אומר שלמתחרים שלכם יש הרבה יותר לייקים ממכם.

לכן, אם אתם בעלי עסקים, בפעם הבאה שאתם פותחים עמוד עסקי לעסק החדש שלכם, או אתם מצרפים חברים לפייסבוק האישי שלכם מבלי שאתם מכירים אותם רק בשביל לשלוח להם הזמנה לעשות לייק לעמוד שלכם, אתם בעצם יורים לעצמכם ברגל.
למה? מיד אסביר.

כמות לייקים גדולה זה נפלא ומהווה "סושיאל פרוף", אבל רק כאשר ללייקים האלה יש באמת משמעות עסקית עבורכם.

יצא לי להתקל לא פעם בקבוצות פייסבוק שאני חבר בהם, בשירשור בו מתבקשים חברי הקבוצה במסווה של פרגון, להוסיף קישור לעמוד העסקי שלהם בשביל שכל חברי הקבוצה יוכלו לעשות אחד לשני לייק ובעצם "לפרגן" ולהגדיל את כמות האוהדים בעמוד.

מה שאותם אנשים לא מבינים, זה שאותה גברת טבעונית (לצורך הדוגמא) שלה יש עסק בכלל עם מוצרים שמותאמים לקהל נשי, היא ממש לא קהל היעד הרלוונטי של אותו גברבר שיש לו שווארמה שכונתית, וההפך.

וזה ממש לא משנה שאין ביניהם בכלל וויכוחים אידאולוגיים וכל אחד מכבד את השני.
הרי היא לא תצרוך את המוצר שלו נכון? אז מה הטעם בלעשות לייק לעמוד שאין לך טיפת זיקה אליו? רק בשביל להגדיל מספרים?

והנה הבעיה

עד כאן, במידה ואתם לא ממש מבינים איך הדברים עובדים מהצד של פייסבוק, אתם יכולים לחשוב, מה הוא רוצה, ביג פאקינג דיל, כולה עשתה לייק אז מה אם היא לא רלוונטית?

אז מה? אני אסביר לכם אז מה.
ברגע שיש לכם לייקים לשם לייקים מבני משפחה, הורים, חברים, שכנים או אנשים נחמדים שחברים אתכם באותם קבוצות פייסבוק ורק בא להם לפרגן לכם, אתם מזהמים את הנתונים והדאטא שלכם.
פייסבוק היא מערכת נפלאה שעובדת על סמך הנתונים והמידע שיש לה.
ברגע שאנחנו ״מזהמים״ את אותו מידע בנתונים לא רלוונטים, המערכת למעשה חושפת ומציגה את התכנים שלנו לקהלים הלא נכונים.
למעשה, בגלל המרדף אחרי אותם לייקים שלא באמת רלוונטים, אתם פוגעים בעצמכם ב-3 צורות עיקריות.


הצורה הראשונה-

בטח כבר שמעתם עד כה שהחשיפה האורגנית ירדה משמעותית.
אחוזים בודדים מתוך כל האנשים שעשו לכם לייק לעמוד באמת נחשפים לתכנים שלכם (במידה ואתם לא משלמים על קידום של פוסטים).

מה קורה ברגע שאנשים לא רלוונטיים שרק רוצים לפרגן לכם עושים לייק?
הם בעצם "תופסים" את המקום של אנשים שכן רלוונטיים אליכם, בכל הקשור לחשיפה האורגנית.

נסביר את זה כך: נניח ויש לכם 100 אוהדים שעשו לכם לייק, ונניח שהחשיפה האורגנית היא 6 אחוז.
זה אומר שמתוך 100 אנשים, רק 6 אנשים ייחשפו לפוסט שלכם.

עכשיו נניח ומתוך 100 אוהדים(כאלו שעשו לכם לייק לדף העסקי בפייסבוק)
יש לכם 50 לייקים מאנשים רלוונטיים ועוד 50 לייקים מחברים, בני משפחה ומכרים שרוצים לפרגן.
זה אומר שככל הנראה, מתוך אותם שישה אנשים שנחשפים לפוסט שלכם בצורה אורגנית, ל-3 מהם זה לא יעניין את התחת.
לא חבל? חצי מהחשיפה האורגנית הנמוכה ממילא שלכם מתבזבזת על אנשים לא רלוונטיים בעליל!

הצורה השנייה-

קידום פוסט לאוהדי העמוד וחברים של אוהדי העמוד. 
אחת הפעולות הנפוצות שרבים מבעלי העסקים שלא נעזרים באיש מקצוע ולא ממש יודעים מה הם עושים מבצעים, היא קידום באמצעות כפתור הבוסט פוסט.

רבות כבר נאמר על אותו כפתור ששותה לעסקים את הכסף, אבל בואו רק לגופו של עניין נגיד שהכל וורוד (ממש לא) והכפתור הזה עובד פלאים (והוא לא. צריך לדעת איך לעבוד עם הכלי הזה).

אבל נגיד שכן. מה קורה לכם כבעלי עסקים שבוחרים באותה אופציה של קידום לאוהדי העמוד ולחברים שלהם?

א'- אתם מקדמים את הפוסטים לאנשים שעשו לייק רק כי אתם חברים או סחבקים ואין שום סיכוי שירכשו את המוצר שלכם, ובנוסף אתם גם מקדמים את הפוסט לחברים שלהם שגם הם ככל הנראה לא קשורים אליכם. 
כלומר לא מספיק שהמעגל הראשוני שעשה לכם לייק לא רלוונטי אליכם, אלא גם המעגל הבא סביר להניח לא יהיה בכלל רלוונטי. 
והנה לכם תוצאה של בזבוז כסף לשווא.

ואני בכלל לא מדבר על מצב בו בעלי עסקים קונים לייקים מזוייפים רק בשביל להראות שיש להם המון אוהדים בעמוד ולמעשה מחסלים כל אופציה של שימוש בקהל שהוא כן רלוונטי. במצב כזה נניח וקניתם 100 ״אוהדים״ פיקטיביים שלצורך העניין מגיעים מהפיליפינים (כי אין לכם באמת מושג מאיפה הם מגיעים, אתם רק שמחים לראות שמספר האוהדים גדול), כשתרצו לקדם לחברים של אוהדים, תקדמו לאותם פיליפינים נחמדים. מה הקשר ביניהם למסר שלכם? אין קשר.

הצורה השלישית- 

שימוש בקהל שהוא כן רלוונטי או במילים אחרות: קידום לקהלים בצורה איכותית
אחד מהכלים הכי חזקים של פייסבוק זה כלי ה-לוק א-לייק (look alike)

לפייסבוק, בגלל כמויות המידע העצומות שיש לה על המשתמשים שלה, יש את היכולת לקחת קהל מוגדר מסוים וליצור קהל שדומה לו ברמת דיוק מפחידה (גם כאן צריך עוד לפלח אבל הבסיס הוא מעולה).

כלומר, אני יכול עכשיו לטעון בפייסבוק רשימת מיילים של כל המשתמשים שרכשו אצלי באתר מוצר כלשהו נניח, ולבקש מפייסבוק על סמך אותם גולשים שרכשו, לייצר רשימה דומה של אנשים נוספים שדומים לרוכשים שלי.

פייסבוק תריץ אצלה בדיקה ועל סמך ההתנהגויות של הרוכשים שלי, הפעולות שהם מבצעים, מאפיינים מסויימים והדברים בהם הם מתעניינים, תייצר לי את הרשימה הכי קרובה לאותם רוכשים. 
אני, מהצד של המפרסם יכול להכין קמפיין ולטרגט את אותה רשימה שהיא אמורה לפחות על הנייר להיות סופר רלוונטית, כיוון שהיא הכי דומה לרשימת הרוכשים שלי. מדהים לא?

בין שלל האופציות של יצירת אותם קהלים, יש לי גם את האפשרות ליצור רשימת לוק א-לייק מכל האנשים שבאים באינטראקציה עם העמוד שלי. 
(כאלו שעשו לייק, עוקבים אחרי הפוסטים שלי, הגיבו לפוסטים או למודעות ובאופן כללי יצרו אינטראקציה כזו או אחרת עם העמוד שלי).

מה קורה ברגע שאני מעמיס שם ערימות של לייקים לא רלוונטים? בינגו! גם רשימת הלוק אלייק שלי מתלכלכת. היא לא תהיה טובה ואיכותית כי היא תתבסס מראש על קהל לא רלוונטי בעליל.

לכן, כמפרסמים אנחנו אומרים לא פעם שהגודל אולי מרשים, אבל הוא בהחלט לא קובע!

עדיף עמוד עם 500 עוקבים שכל אחד מהם מתאים בדיוק לפרופיל של העסק ומשמש כלקוח פוטנציאלי, מאשר 1000 לייקים שמגיעים מאסיה, מהשכנים בבניין או מכאלו שרק רצו לפרגן ואין ביניהם לבין העסק שום קשר או חיבור.

אז בפעם הבאה שאתם פותחים עמוד חדש, אל תבקשו מהמשפחה והחברים שיעשו לכם לייק לדף. תעבדו קשה, תשקיעו ביצירת תוכן רלוונטי וקדמו את התכנים שלכם רק לקהלים שבאמת רלוונטיים למוצר שלכם.

ברגע שהתוכן והמסרים שלכם טובים ומעניינים, הלייקים והאוהדים האיכותיים מקהל שיהפוך לדאטא שאפשר לעבוד איתו ולתרגם אותו למכירות, כבר יגיעו.

קל זה לא, נדרשת המון סבלנות, אבל זאת הדרך הנכונה לטווח הקצר, הבינוני והארוך.

אל תזהמו לעצמכם את העמוד בלייקים לא רלוונטים.

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו? שתפו איתו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
יואל דורון

יואל דורון

לרשום שאני חי ונושם את עולם הפרסום והשיווק בדיגיטל יהיה בנאלי, אבל גם נכון.התחלתי כ-"יואל דורון מדיה דיגיטלית", וואן מן שואו שמייצר וכותב תוכן, מנהל קמפיינים ומדיה חברתית. היום, אני גאה להגיד שאני הבעלים של "דורון מדיה". משרד פרסום בוטיקי עם צוות מדהים ולקוחות שכיף לספק להם תוצאות.בנוסף לזה שאני מייצר כמויות של תוכן ומנהל קמפיינים בדיגיטל, יש לי פודקאסט וערוץ יוטיוב סביב הנושאים של שיווק, פרסום ויזמות.מכור לכל מה שקשור לפיתוח עצמי ועסקי, לא מפסיק ללמוד ובטוח שהשיא, תמיד עוד לפנינו.

איך נוכל לעזור לביזנס שלכם? בואו נכיר. שלחו לנו פרטים

נשבע לכם שאני הכי מעניין בדיגיטל - תצטרפו לניוזלטר

יש לי מלא תוכן מעניין בחינם עבורכם

בלי ספאם ועם המון ערך.
שיווק באמצעות תוכן | פרסום בדיגיטל | יזמות | מאמרים| פודקאסט | המלצות | דעות |מדריכים

שלחו לי דוח

מלאו את הפרטים הבאים והניתוח שלנו בדרך אליכם

דילוג לתוכן