אני לא יודע בדיוק למה לשייך את זה.
לזה שדור ה- Z נחשב הרבה יותר ביקורתי, מנסה לשנות סדרי עולם ולשבור מוסכמות,
אולי לסו קולד פרוגרסיביות שחצתה מן השוליים למיינסטרים או שאולי זה פשוט דרכו של עולם להמציא את עצמו מחדש, דבר אחד בטוח, בין אם מתחברים לזה או לא, לצד טכניקות השיווק המסורתיות שכולנו מכירים,
צמחה לה מעין עוד זרוע למאמצh השיווק- שיווק מתחשב, כזה שלוקח טכניקות מהשיווק המוכר ועושה אותו קצת שונה.
או לפחות מנסה לעשות אותו קצת שונה.
האם זה מתורגם בקופה? האם זה משפר ביצועים, האם הפרסום בעקבות זה ממיר יותר?
אני לא יודע להגיד ואני גם לא בא לשפוט או להמליץ לכם לפעול לפי הפעולות שמיד אציין.
המטרה שלי בטקסט הזה היא לחשוף אתכם לעולם הזה, אולי לסדר לכם אותו במסגרת מסויימת שיהיה לכם קל יותר לזהות את זה וגם לתת לכם את הטייק שלי במידה מסויימת.
אז מה הקטע עם שיווק מתחשב?
הרעיון מאחורי שיווק מתחשב הוא שכל השיווק והפרסום של העסק יתמקדו בלקוח ולא בכם.
לא בהכרח ממקום של תועלות וכאבים, אלא משיח שונה.
מגמות שמשתנות בשיווק-
אם בעבר היה נהוג לראות נשים בתפקידים די ספציפיים בפרסומות, הרי שהיום אם הפרסומת תיהיה מוגזמת או פרובוקטיבית מדי יתייגו אותה כמחפיצה.
זה לא אומר שזה לא קורה או עובד, אבל היום מסתכלים על פרסום מהסוג הזה בעין קצת פחות מכילה.
שיווק מתחשב בא להגיד רגע, יש לנו ערכים שאנחנו רוצים לפעול עלפיהם? בואו נבליט אותם.
אנחנו רוצים לבנות מערכות יחסים עם הלקוחות שלנו אנחנו רוצים לעשות דברים שונה.
בנימה אישית אני חושב שהרצון הזה נפלא, אבל איזו מערכת יחסים יש לי באמת עם גביע הקוטג׳ שאני קונה בבוקר? לעומת זאת במידה מעוותת כלשהי, יש לי מערכת יחסים עם האייפון או מוצרי אפל שלי.
לכן הנושא הזה מרתק בעיני, כי גם בתור איש שיווק ופרסום אני יכול להסתכל על זה בבוז מצד אחד, אבל למצוא נקודות מסוימות שאני מזדהה איתם מצד שני.
ואולי בגלל הדיסוננס הזה ששיווק מתחשב מייצר, יש בו משהו.
אז ככה תעשו שיווק מתחשב-
הם ולא אנחנו– מה חשוב לאנשים שהשירות או המוצר שלנו נועדו לשרת?
קודם עזרה– אחכ מכירה- אחרי שאנחנו יודעים מה כואב לקהל שלנו, בואו ניתן להם מענה בלי לבקש כלום בתמורה. אנחנו לא מבקשים תשלום, אנחנו מבקשים לעזור.
כתוצאה מזה, נבנה אמון ביננו לבין הלקוח הפוטציאלי.
המחויבות היא חד כיוונית, אני אספק לכם ערך ואתם לא מתחייבים על כלום. התפיסה בשיווק מתחשב אומרת שעם הזמן, אותם אנשים שקיבלו ערך יחזרו לבקש משהו בתשלום כי הם סומכים עלינו.
כמה שיותר ללמד- למדו על המוצר או השירות שלכם כמה שיותר. אל תמכרו את המוצר, תמכרו את הנישה.
לדוגמא: אם אתם רוצים למכור קורס השקעות, אל תמכרו את הקורס אלא תחנכו ותסבירו כמה שעולם ההשקעות יכול לשנות חיים של אדם לחיוב. תסבירו מה צריך לדעת לא על הקורס אלא על התחום. מי שירצה להתעמק יקנה את הקורס ממכם.
מערכות יחסים- אל תחשבו על לקוחות כזבנג וגמרנו. מכירה אחת ושלום. יש כאן מערכת יחסים שנבנית גם אם לא בצורה לוגית בהכרח. אז נכון שאין לי מערכת יחסים עם הבקבוק קולה שלי, אבל אני סומך על המותג, אני מקבל ממנו ערך וכשהמותג יוציא מוצר חדש לשוק, בהחלט יש סבירות שאנסה גם אותו.
מערכות היחסים האלו נועדו ״להגדיל את הסל״ להציע שירותים- מוצרים נוספים, ולהיות כל הזמן מול העיניים גם של הלקוחות הקיימים שלנו.
אם זה לא יושב לכם טוב בבטן אל תעשו את זה- אם אני צריך לנחש, אני מתאר לעצמי שאין כיסא במשרד פרסום כלשהו, שישב עליו פרסומאי-איש שיווק שעשה קמפיינים שגרמו לו להתכווץ קצת.
שיווק מתחשב בא להגיד עד כאן. את אשת שיווק ולא זורם לך להחפיץ את הדוגמנית למרות שזה מה שנהוג בתחום? אז את תיהי זאת שאו שלא עושה את זה, או משנה את המשוואה.
שיווק מתחשב זאת גם האחריות של אנשי השיווק להגיד ללקוח, לא מתאים. ואם הלקוח לא מרוצה מהתשובה שלכם, אז אפשר להפרד כידידים.
בלי מניפולציות– זה כל כך נפוץ לצעוק בפרסום שלנו- ימים אחרונים בלבד, המלאי תכף אוזל, מקומות אחרונים וכו.
אם זאת לא המציאות, אל תיהי מניפולטיבים. שיווק מתחשב מנקה את כל הטכניקות המלחיצות האלו. הוא ממוקד כאמור בתועלת של הלקוח לא של העסק. אנחנו כאן, תקנה כשאתה מוכן.
דברו כמו בני אדם- לבני אדם– שחררו את השפה היותר מדי מקצועית אבל גם אל תדברו לגולשים וללקוחות שלכם בהתנשאות כאילו הם ילדים קטנים. המסרים שלכם צריכים לדבר בגובה העיניים. החל מהדף נחיתה דרך הסושיאל, קמפיינים ניוזלטר ווטאבר. תנו ללקוחות הפוטנציאליים והקיימים שלכם תחושה שיש מהצד השני בני אדם ולא רק בוטים בווצאפ.
ערכים– אני מודה שעם ערכים קשה לי. אנחנו רואים חברות גדולות שמדברות על ערכים אבל אז מעסיקות בתנאים לא תנאים פועלים בכל מיני חורים בעולם.
אבל אם בכל זאת אנחנו רוצים להתייחס לנושא של ערכים ולהביא אותם לקדמת הבמה, תעשו את זה בצורה שלא תסתור אתכם. ווק דה ווק כמו שאומרים.
אל תנפנפו בפרסומים שלכם בערכים שאתם לא באמת מאמינים בהם.
גם אם זה יקח זמן, הבולשיט הזה יתגלה.
קונטקסט ומודעות– לפני כל טקסט, לפני כל קופי, כל קריאטייב על מסר- שימו את עצמכם בנעליים של הגולשים שלכם. תחשבו על התקופה שאנחנו נמצאים, האם המסר מתאים עכשיו או לא? האם השפה, הסלנג, המטאפורות שבחרתם מתאימות או לא? תחשבו כל הזמן איך המסר שאתם עכשיו הולכים להוציא הולך להתקבל בנקודת הזמן הזאת בעיני הלקוחות שלכם.
כשקוראים את הרשימה הזאת יכול להיות שיהיו כאן דברים מובנים מאליהם עבור חלקכם. ועדיין אם תסתכלו רגע על כל סעיף בפני עצמו, תראו שזה לא כזה פשוט ליישם כי כל כך קל ללכת לטכניקות המסורתיות שכבר הורגלנו לעבוד, לשווק ולפרסם עלפיהם.
אני חושב שהמתכון לעשות שיווק מתחשב הוא דווקא בשילוב עם כלים עתיקים יותר.
זה לא צריך להיות או או. אני בהחלט יכול לחשוב על הלקוח הפוטנציאלי אבל גם לייצר לו פומו. אני יכול לא לייצר לו פומו ועדיין להציג לו פרסום שיהיה מעורר מחלוקת אם זה נכון.
הדברים הם דינמיים. רציתי שתכירו ועכשיו תורכם לחשוב איזה ואיך מהסעיפים פה אם יכולים להתחבר ולהוסיף אותם למאמצי השיווק והפרסום של העסק שלכם.