רוצים להמציא את הגלגל? סבבה, אבל מה בינתיים?

כמעט כולם רוצים להמציא משהו (שיהפוך אותם למיליארדרים). בין אם זה מוצר שירעיד את השוק, אפליקציה שתרעיד את האייפון האנדרואיד או קמפיין מהפכני בפייסבוק, גוגל או אינסטגרם שכמותו עוד לא ראינו מעולם.

יושבים להם אותם אנשים, כל אחד בתחום הרלוונטי לו, ומבזבזים זמן יקר – לא על לפתח רעיון אלא על לחשוב על רעיון. אני מתאר לעצמי שסטיב ג'ובס לא ישב וחשב לעצמו איזה מוצר הוא יכול להמציא שישנה את העולם, ״הא! אני אמציא את האייפוד!״ לא, הוא ידע שהוא לא רוצה להסתובב יותר עם דיסקמן אלא עם מכשיר קטן ולדחוף לו כמה שיותר שירים.

מהרעיון הזה הוא כבר פיתח את האייפון. אילון מאסק, הבעלים של טסלה וספייס אקס, לא חשב: "ממממ איזה רעיון מגניב יש שעוד לא חשבו עליו?" לא, הוא היה בעניין של טילים וחלל מאז שהיה ילד, היה לו את הרעיון ואז הגיע שלב הביצוע.

תחשבו מה ישרת את המטרה של הלקוח לא את האגו שלכם

כמה פעמים ניסיתם להרים קמפיין ושרפתם זמן יקר על רעיון מטורף, קריאטייב שמעולם עוד לא נוסה ועוד כל מיני דברים שגם תסכלו אתכם וגם בסופו של דבר התבררו כבזבוז של זמן?

למצוא רעיון למשהו מהפכני צריך לבוא או על הדרך, או משום מקום. הוא לא יבוא מישיבה של "עכשיו מעלים רעיונות שמעולם עוד לא נוסו". אני בדעה של למה לנסות להמציא את הגלגל אם אפשר פשוט לקחת אותו ולעשות אותו טוב יותר?

יש משפט חזק של סטיב ג'ובס שרץ: Good artist borrows, Great artist steal. זה משפט טוב אבל אני מעדיף גרסה אחרת, העיקרון זהה רק שבמשפט הזה יש הרבה יותר סטייל.

איור של סטיב ג'ובס

.You made it hot line, I made it a hot song

אחרי שהראפר נוטוריוס ב.י.ג נרצח,(הראפר הכי גדול בהיסטוריה לטעמי) החלה מעין תחרות על מי יתפוס את כס המלכות וייחשב למלך של ניו יורק בסצינת ההיפ הופ. שניים מהטוענים לכתר היו הראפרים נאז וג'יי זי, שהיו חברים אי שם בשנות ה90 והסתכסכו רצח בהמשך.

לנאז, באלבום הבכורה שלו, הייתה שורה חזקה באחד השירים שלו (משהו על נשיאים מתים, עזבו). את אותה השורה, ג'יי זי בתחילת דרכו, סימפל, ולמעשה בנה סביבה שיר שלם (המשפט המסומפל היה הפזמון). במהלך הביף ביניהם שהתפתח, החליפו השניים מספר שירי דיס (שירים בהם הם מטנפים בטירוף אחד על השני במטרה להראות למי יש יותר גדול). נאז התייחס לכך שג'יי זי היה מעריץ שלו ואפילו סימפל אותו.

ואז, ג'יי זי, בשיר התגובה שלו, הכניס את המשפט האדיר הבא, בו הוא מתייחס לאותה שורה שהפכה לשיר שלם באלבום הבכורה שלו:

.You made it hot line, I made it a hot song

כמה קצר ככה חד ומדוייק. ג'יי בעצם אומר: נכון, לקחתי את השורה שלך, סימפלתי את הקול שלך, השתמשת בו לא נכון. היתה לך שורה טובה אבל אני עשיתי ממנה הרבה יותר, הפכתי אותה לשיר בן זונה!

משפט ענק. והמשמעות היא ברורה. אתם יכולים לקחת אין ספור רעיונות קיימים ופשוט לעשות אותם טוב יותר.

רוצים לעלות קמפיין? אל תנסו בכוח לעשות משהו שמעולם לא עשו. אתם יכולים לקחת "השראה" או רעיונות של דברים אחרים שנעשו, ופשוט לבצע אותם אותם בצורה חדה יותר. אני לא אומר תעתיקו. ממש לא.

זה מעאפן ולא יצירתי בשיט. אבל לקחת רעיון קיים, לעשות לו אדפטציה לעולם שלכם ולבצע אותו בצורה טובה יותר מהרעיון המקורי, גם יכול לחסוך לכם זמן רב וגם להניב לכם תוצאות מעולות. להיות יצירתי ולהתעסק בקריאטיב, ממש לא אומר שאתם חייבים לבוא עם הרעיונות הכי מקוריים כל הזמן.

מספיק שראיתם רעיון אחר ונתתם לו את האינפוט שלכם, אתם תקצרו שבחים ותוצאות. פייסבוק עשו cock block רציני לסנאפצ׳אט, ודברים כאלו קורים כל הזמן, במקום להתרגש מזה ולהתעצבן, אפשר להסיק מזה מסקנות. ראיתם משהו שמצא חן בעיניכם? תנסו להישען עליו ולעשות את זה יותר טוב. תגידו תודה, כי מישהו אחר כבר חשב על הרעיון בשבילכם. עכשיו תוציאו את הביצוע הכי טוב שאתם יכולים לפועל. כן, להיות יצירתי זה אומר גם לראות משהו שעובד ולדעת איך לשפר אותו לטובת התועלת שלכם.

יש ברשת כל כך הרבה כלים שמראים לנו מה טרנדי עכשיו, מה עובד, על מה מדברים, איזה קמפיינים היו מוצלחים בעבר, מה עבד ומה לא. חיפוש קצר בגוגל יספק לכם אין ספור תוצאות של קמפיינים מוצלחים ומעוררי השראה.

במקום לשרוף זמן על רעיון שלא יגיע כשאתם מכריחים את עצמכם למצוא אותו, תנצלו את הזמן לראות מה עבד לאחרים, או אפילו מה לא עבד אבל היה מאחוריו רעיון טוב עם ביצוע כושל. תחפשו את השורה הזאת, שתצליחו להפוך לשיר מושלם.

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו? שתפו איתו:

יואל דורון

יואל דורון

לרשום שאני חי ונושם את עולם הפרסום והשיווק בדיגיטל יהיה בנאלי, אבל גם נכון. התחלתי כ-"יואל דורון מדיה דיגיטלית", וואן מן שואו שמייצר וכותב תוכן, מנהל קמפיינים ומדיה חברתית. היום, אני גאה להגיד שאני הבעלים של "דורון מדיה". משרד פרסום בוטיקי עם צוות מדהים ולקוחות שכיף לספק להם תוצאות. בנוסף לזה שאני מייצר כמויות של תוכן ומנהל קמפיינים בדיגיטל, יש לי פודקאסט וערוץ יוטיוב סביב הנושאים של שיווק, פרסום ויזמות. מכור לכל מה שקשור לפיתוח עצמי ועסקי, לא מפסיק ללמוד ובטוח שהשיא, תמיד עוד לפנינו.

איך נוכל לעזור לביזנס שלכם? בואו נכיר. שלחו לנו פרטים

רוצים תוכן איכותי על שיווק בדיגיטל? הצטרפו לרשימה שלנו

תישארו מעודכנים. יש לנו מלא תוכן טוב לתת לכם

בלי ספאם ועם המון ערך.

שיווק באמצעות תוכן | פרסום בדיגיטל | יזמות | מאמרים| פודקאסט | המלצות | דעות |מדריכים

דילוג לתוכן