כיצד מאמצי שיווק בפייסבוק יכולים לתרום לקידום האורגני שלכם

הקשר בין שיווק בפייסבוק לבין קידום אורגני ידוע מזה זמן רב והנתונים בשטח מראים שאתרים עם כמות גבוהה של שיתופים ודפים עם מספר גבוה של אוהדים בדרך כלל גם מתברגים במקומות גבוהים יותר בתוצאות החיפוש.

האם מדובר בקשר של סיבה ותוצאה או קורלציה בלבד. מכיוון שיש עוד המון גורמים בדרך ודברים שאנחנו פשוט לא יודעים עליהם מספיק, התשובה לשאלה האם יש קשר בין שיווק בפייסבוק וקידום אורגני יותר מורכבת מכפי שנדמה ולא תמיד ברור מי הביצה ומי התרנגולת.

מאמר אורח מאת דניאל זריהן

העמדה הרשמית של גוגל

באופן רשמי גוגל מכחישה בכל פעם מחדש שהיא מדרגת אתרים על פי הביצועים שלהם בפייסבוק, אך חלק גדול ממקדמי האתרים פשוט לא מאמינים לה ותופסים אותה בכל מיני פליטות פה. לדוגמה, ב-2010 ו-2011 מאט קאטס וגורמים אחרים בגוגל אשרו שהם עשויים להשתמש בסיגנלים חברתיים מפייסבוק וטוויטר, וטוויטר אף נתנה לפייסבוק גישה ישירה לאינדקס שלה לתקופה מסוימת.

אבל לא צריך ללכת רחוק כל כך, זוכרים את גוגל פלוס? אותה רשת חברתית שלזמן מה החלה להופיע גם בתוצאות החיפוש כשהיא ממליצה לכל אחד מאתנו על פוסטים מחברים? גוגל פלוס אמנם נסגרה (וחייבים להודות שהיא שרדה יותר מכפי שהיה צפוי), אבל קשה להאמין שגוגל באמת זרקה את כל מה שהיא והאלגוריתם שלה למדו בדרך.

איך זה עשוי לעבוד בפייסבוק וטוויטר?

בניגוד לקבוצות, הדפים בפייסבוק הם פתוחים ואפשר לראות כל מה שכתוב בהם. לדוגמה, אם תחפשו שם של פוליטיקאי או סלב, סביר להניח שגם תראו ציוצים שלו מטוויטר שיעלו הישר בתוך התוצאות ואת הפוסטים האחרונים מהדף שלו (זהו דווקא מידע שגוגל יכולה לשלוף בקלות). למעשה, אתרים שה-SEO שלהם חלש לפעמיים מדורגים מתחת לעמודים שמקושרים אליהם!

אבל זה לא רק זה : זכרו שלכל אוהד של הדף יש עמוד פרופיל משלו ובו רשימה של החברים שלו. מכאן הדרך לשחזר את רשת הקשרים בין אנשים לבין האתרים שהם אוהבים קצרה למדי.

כל זה לא אומר שגוגל עושה בהכרח שימוש במידע הזה (שקל יחסית לבצע עליו מניפולציות), אבל קל לראות את הפוטנציאל שיש כאן לדירוג אורגני.

האמת? אם אהבתם את התוכן שלי, בא לי שתעשו לייק לעמוד

מיתוג

זה לא סוד שגוגל אוהב מאוד מותגים ובעיקר מותגים שיש להם אמינות גבוהה בקרב הגולשים והצרכנים. אמנם כבר הזכרנו פוליטיקאים, אבל מותגים גדולים יכולים להיות גם חברות ואפילו מוצרים ספציפיים כמו למשל אייפונים. אגב, להרבה מקומות קטנים כמו למשל פאבים או דוכנים שכונתיים אין ייצוג בפייסבוק, אך הגולשים עדיין יכולים לדרג אותם ולשלוח גלריות של צילומים באופן דומה למדי לגוגל מפות.

אפשר גם להסתכל על זה מהזווית של אנשים בודדים : היום כבר די ברור שגוגל מעניקה לכותבים שונים ברשת חשיבות על פי רמת הסמכותיות שלהם. זה יכול להיות מאמר אורח באתר חשוב, כמות גדולה של אתרים שמקושרים ישירות אליו בפרטי יצירת הקשר (או הדומיין) וכו'.

ואם חושבים על זה, מדוע שהיא לא תכלול ברשימה הזו גם את הפוסטים הציבורים שלו? אחרי הכול, קל יחסית ליצור פרופיל מזויף בפייסבוק, אבל ליצור פרופיל מזויף שיש לו גם נוכחות במקומות אחרים ושנראית אותנטית זה קצת יותר קשה…

יתרה מזאת, אחת השיטות היותר אפקטיביות לדחיקת תוצאות שליליות היא יצירת מרובה של עמודי פרופילים עם כתובת ופוסטים אוהדים שבסופו של דבר דוחקים את התוצאות השליליות למטה.

קישורים קישורים קישורים

עוד נקודה חשובה היא כמובן קישורים. אפילו אם גוגל לא מנתח קישורים שמגיעים מפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות, גולשים רבים הפכו את פייסבוק לעמוד הבית שלהם ומשם הם נודדים לאתרים אחרים וצורכים חדשות או מידע, ממש כמו שפעם הם היו מסתמכים על רשימת הפייברוטים שלהם (או קורא ה-RSS) ומקדישים להם כמה דקות בתחילת היום. אם גולש מגיע לאתר מעניין משיתוף ומקשר אליו מאתר אורגני בצורה טבעית, קל להבין מדוע האתר המקושר יתברג גבוה בתוצאות.

סרטונים

עוד נקודה מעניינת שמראה שהקשר בין סיגנלים חברתיים לבין גוגל עשוי להיות הדוק יותר משחושבים : יו-טיוב. יו-טיוב הוא אתר הסרטונים הגדול ביותר ברשת. אף אחד לא יודע בדיוק כיצד הוא מדרג סרטונים, אבל אנחנו כן יודעים שדירוג הסרטונים בתוך יו-טיוב והדירוג של סרטונים מי-טיוב בתוך התוצאות האורגניות של גוגל אינם כה שונים אחד מהשני.

לדוגמה, הנה כמה פקטורים שיכולים להשפיע על הופעה של סרטונים בתוצאות האורגניות:

  • מילות מפתח : גם בתגי המטא של הסרטון וגם בתגיות. במיוחד בקטגוריות כמו מדריכים, סקירות, עשה זאת בעצמך וכו'
  • נפח החיפושים – סביר להניח שגוגל לא יראה סרטון עבור נושא שאינו פופולארי
  • קישורים לסרטונים עצמם (וייתכן שגם הטמעה באתרים אחרים)
  • אורך הסרטון והנקודה בו הגולשים עוזבים אותו
  • מספר המנויים של הערוץ

ויש עוד המון דוגמאות אחרות

רוצים לעבוד יחד? שלחו לי פרטים

אז נכון, יו-טיוב נותן ליוצרי הסרטונים המון פרמטרים שהם יכולים להשפיע עליהם, מה שלא תמיד נכון בנוגע לרשתות האחרות,  אבל זו רק הוכחה נוספת לכך ששווה להשקיע באיכות של הפוסטים, להזיק זה הרי לא יכול… אגב, פוסטים שכוללים סרטונים הם אלו עם המעורבות הגדולה ביותר, וזאת למרות שרוב הפוסטים עדיין כוללים רק טקסט.

אז מה הכי חשוב לזכור?

רוב מקדמי האתרים לא פועלים ברשתות חברתיות על מנת לשפר את הדירוגים שלהם, והאמת שככה זה צריך להיות : פעילות ברשתות חברתיות יוצרת ערך למותג או לאדם ומביאה יותר תנועה איכותית לאתרים שלהם (קל יותר להמיר אדם שכבר מכיר אותנו מאשר מישהו שרואה את השם שלנו פעם ראשונה בגוגל), אבל קשה להבטיח שהיא תוביל גם לדירוגים גבוהים.

מסיבה זו, יותר ויותר מקדמי אתרים היום מבינים שבלי הבנה ופעילות במדיה חברתית, הם לא יוכלו להחזיק אצלם את הלקוחות לטווח ארוך, שהרי דירוגים גבוהים לא תמיד מבטיחים תנועה איכותית ומספר גבוה של המרות.

אהבתם? תפיצו את הבשורה

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

מאמרים נוספים שיוכלים לעניין אותך

דמיינו שאנחנו בטינדר עסקי. מחליקים אותי ימינה? אז תשאירו פרטים